کد مطلب:68787 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

زمینه کتابشناسی غدیر











كتابشناسی غدیر از سه جهت زمینه ی باز دارد:

1. كتابهای خطی بسیاری در كتابخانه های عمومی و خصوصی درباره ی غدیر وجود دارد كه از یكسو اطلاع بر بسیاری از آنها درطول زمان صورت می گیرد واز زوایای كتابخانه ها بیرون می آید، و از سوی دیگر فهرست های موجود كتابخانه های خطی جهان نیز تا كنون به طور كامل و جامعی در این باره مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابر این احتمال اضافه شدن كتابهای خطی زیادی به آمارهای موجود بسیار است.

2. با توجه جهانی به مكتب اهل بیت علیهم السلام و عنایت خاص ائمه علیهم السلام، در سده ی اخیر گرایش خاصی به تألیف كتبِ مربوط به آل محمد علیهم السلام مشهود است و شاهد كتابهای پرمحتوا و تحقیقی چه از نظر تاریخی و حدیثی و چه از نظر ادبی و شعری هستیم كه غدیر نیز یكی از همین زمینه ها است.

3. با توجه به گسترش روزافزون ذخایر كامپیوتری و ارتباطات سریع مراكز كامپیوتری با یكدیگر، به خصوص شبكه ی جهانی اینترنت، از یك سو شاهد كتابهایی هستیم كه فقط به صورت نرم افزار منتشر شده اند، و از سوی دیگر دسترسی به كتابخانه های بزرگ جهان ونیز مراكز علمی و مؤسسات انتشاراتی به سهولت انجام می پذیرد و در نتیجه اطلاع از كتابهای زیادی كه در آرشیوهای خود نگهداری می كنند و یا حتی در دست انتشار دارند بسیار آسان خواهد بود.

با در نظر گرفتن این زمینه ها پیداست كه هر كتابنامه ای تهیه شود، با گذشت مدتی كم احتیاج به ملحقات و استدراك دارد تا كتابهای جدید به آن اضافه شود.